Vanliga frågor

Vad är akupunktur?

Akupunktur är en ålderdomlig kinesisk terapimetod som återställer en hälsosam balans i människors kroppar. Sjukdomar, dåliga vanor och vardagens stress påverkar den känsliga balansen, som är så viktigt för hälsa och vitalitet. Akupunktur har använts i många delar av världen i tusentals år och har hjälpt ett otal antal människor. Idag är akupunktur en av de mest beprövade och välkända formerna av alternativ medicin. Både Världshälsoorganisationen (WHO) och National Institute of Health (NIH) anser att akupunktur är en säker och effektiv metod, för att behandla ett brett utbud av hälsoproblem. Läs mer

Hur fungerar akupunktur?

Akupunktur innebär att man stimulerar olika akupunkturpunkter (mycket specifika anatomiska punkter) med hårstråtunna sterila engångsnålar ytligt i huden.

Akupunktur syftar till att naturligt främja hälsa och lindra sjukdom genom att återställa kroppens energetiska balans. Många studier visar att akupunktur är en effektiv metod vid behandling av ett brett spektrum av tillstånd som exempelvis muskulära problem, smärtproblem, matsmältningsbesvär, ångest, stress, mensbesvär och mycket mer.  Metoden korrigerar chi - obalanser och blockera meridianerna (kanaler under huden där "energin" chi sägs flöda) så att chi åter flyter fritt i kroppen, vilket bidrar till att återställa balansen i kroppen och återställer kroppens egen förmåga att läka sig själv. Akupunktur gör så att kroppen kan tillgodogöra sig sina egna smärtstillande medel - endorfiner, vilka ger morfinliknande effekter. Dessa naturliga antiinflammatoriska och smärtstillande medel som släpps ut i kroppen bidrar till läkningsprocessen i leder och muskler och ökar samtidigt immunförsvaret och kroppens förmåga att läka sig. När akupunkturnålarna placeras på lämpliga punkter frigörs blockerad energi i hela kroppen, så att funktionen kan återställas till allt från matsmältnings- och kardiovaskulära system, till immunsystemet, endokrina systemet och nervsystemet. Resultatet av detta balanserade energiflöde kan ge bättre sömn, förbättrad matsmältning, minskad smärta och öka känsla av välbefinnande. Läs mer

Vad bör jag tänka på före en akupunkturbehandling?

Du skall äta innan behandlingen – äta lättsmält mat. Kom 10 minuter innan din tid så kan du slappna av . Ät eller drick inte mat eller dryck som innehåller koffien te.x. kaffe, läskedryck och choklad inom två timmar innan behandlingen, då blir effekten sämre. Ta inte andra behandlingar samma dag.

Vad bör jag tänka på efter en akupunkturbehandling?

Det är bra om du har möjlighet till avkoppling efter akupunkturbehandlingen. Kraftig fysisk ansträngning samma dag bör undvikas.

Finns det några biverkningar med akupunktur?

Det är vanligt att man känner sig trött eller dåsig efter behandlingen. I vissa fall kan yrsel, illamående, svettning eller blodtrycksfall uppkomma.

Hur ofta behöver man behandling?

Vid akuta problem rekommenderas en till två gånger per vecka. Efter fyra till fem gånger bör du känna effekt. Ju längre tid man haft sjukdomen, desto fler behandlingar krävs.